CARI BAHAN

Monday, May 16, 2011

Siapa rasa Ibrahim Ali pejuang Islam?

Tidak tahulah aku kalau ada yang menjadi kagum dengan keberanian Ibrahim Ali mengancam pengistiharan perang salib ke atas Kristian. Apakah mungkin ada otak sewel kalangan rakyat Malaysia yang beranggapan bahawa Ibrahim Ali itu pejuang Islam. Hishamuddin Tun Hussein pun nampaknya dah naik risau dengan gelagat Ibrahim Ali. Dia menyifatkan bahawa Ibrahim Ali tidak mewakili majoriti rakyat. 

Memang nampak Ibrahim Ali ini, semakin dekat tempoh pembubaran parlimen, makin rancak dia mempopularkan dirinya. Barangkali, dia mensasarkan sokongan ke atasnya akan meningkat menjelang pilihanraya nanti. Rasanya, dia silap. Pemikiran ramai orang Islam hari ini telah dirasionalkan oleh metodologi bijaksana yang dibawakan oleh para pemimpin Pas. dalam banyak isu agama yang dipukulkan gendangnya, Pas tidak melatah. Demikian, orang Melayu Islam juga tidak melatah, kecuali melayu UMNO yang bermuka-muka. Ada juga segelintir Melayu lembut ubun yang menunjukkan lenggok tarinya yang serupa. Namun, mereka kemudian tersipu dan berhenti sendiri kerana sokongan terbanyak rakyat tidak dapat dijana.

Pasal Ibrahim Ali, tidak dapat dijangka di mana sudahnya. Besar kemungkinan dia diISAkan oleh kerajaan. Kalau dia diISAkan, itu memang satu kezaliman kerana sememangnya ISA itu zalim. Tapi, kalau Ibrahim Ali diISAkan, berapa kerat orang Melayu akan bangkit membantah. Lagipun memang padan dengannya kerana selama ini pun dia puji habis kebaikan ISA.

Sudah tentu pengamat politik tanah air sudah mendapat kesimpulan kedudukan Ibrahim Ali pada pilihanraya umum nanti. Dia tidak akan diberi tempat lagi oleh Pas. UMNO juga tidak akan menempatkannya. Mungkin ketika itu dia akan terkulat-kulat sendiri dan akhirnya masuk calon bebas. Sebagaimana sebelumnya, kalahlah dia. Lepas itu dia dan Perkasa juga akan hancur. Itulah pukulan maut buat politik Ibrahim Ali. Balik kampung duduk kat rumah pakai kain pelikat dengan singlet sangkut. Kekadang boring di rumah, lepaklah di kedai kopi kat pondok Che' Yeh. Berdegarlah di sana cakap pasal ketuanan Melayu. Tidak ada lagi wartawan TV3 memetik kata untuk dimuatkan di buletin jam 8 malam. Wartawan haprak Utusan Malaysia juga tidak akan muatkan lagi di muka depan akhbarnya.


No comments: