CARI BAHAN

Sunday, May 01, 2011

Sumpah Laknat Eskay, apakata Dr. M?

Dr. Mahathir menyifatkan sumpah laknat  Eskay adalah betul. Dengan menggunakan logik akalnya, dia mengandaikan pihak yang takut untuk melakukan sumpah laknat yang sama adalah salah kerana takut untuk melakukan hal yang sama dengan Eskay. Memang pun Dr Mahathir banyak menggunakan logik akalnya. Tokoh-tokoh agama telah menolak legitimasi sumpah laknat dalam kes jenayah hudud. Pendapat siapa yang mahu kita sandarkan. Dr. Mahathir bukan seorang yang punya pengetahuan agama yang mantap. Semasa dia memerintah dahulupun, dia banyak bertembung pandangan dengan pandangan ulama. Tiba-tiba kini dia memberi pandangan semacam fatwa mengatakan sumpah laknat Eskay adalah betul.

Sumpah laknat Eskay adalah salah! Ia tidak ada hubungan dengan Islam kerana Islam tidak pernah mengajarkannya. Justeru, bagaimana hendak dikatakan betul? Tidak ada dalam mana-mana kitab fekah Islam, untuk menthabitkan kesalahan zina ke atas seseorang, mekanisma sumpah digunakan. Kalau ada pun, hanya dalam kes li'an antara suami dan isteri.

Respons Dr. Mahathir tersebut tidak sukar dimengerti. Dendam dan upayanya untuk mematikan karekter Anwar dalam politik tidak pernah tamat. Dengan segenap keupayaannya, dia berusaha menghalang kemaraan Anwar Ibrahim. Sebenarnya, Dr. Mahathir tidak tahu apa yang akan ditakdirkan Tuhan. Dalam usia senjanya, hatinya kemetot dengan permasalahan politik nista yang tidak pernah tamat. 

Kasihan...

No comments: