CARI BAHAN

Sunday, May 29, 2011

Sejenak mengenai larangan menyebar agama

Lontaran pertanyaan seorang rakan lama dalam blognya mengenai apakah ada dalil melarang penganut lain menyebarkan agama mereka membuatkan aku terfikir. Sejenak, aku cuba menelah lembaran sirah Rasul dan sepanjang sejarah Islam mecari-cari larangan seumpama itu.Aku masih gagal temui. Kecenderunganku merumuskan bahawa kebebasan beragama yang dijamin oleh Islam adalah memasukkan sama kebebasan mereka menyebarkan agama mereka.

Justeru, dari sumber hukum mana yang diundang-undangkan dalam negara kita bahawa agama lain tidak boleh disebarkan? Dari undang-undang seumpama inilah timbul polemik yang panas mengenai bible dalam bahasa Melayu yang menaikkan darah segelintir orang Islam yang bersemangat.

Agama lain tidak boleh disebarkan di Malaysia. Sekalipun begitu, begitu ramai orang Islam yang dikristiankan di Malaysia. Di mana silapnya? Apakah akta dan undang-undang yang diciptakan itu memelihara akidah umat Islam sebagaimana yang diwar-warkan? Kalau menjaga, kenapa ramai yang murtad?

Berbuat sesuatu tanpa dalil syarak boleh dipertikaikan. Mungkin sesetengah pihak menjadikan maslahah sebagai alasan. Namun, maslahah tidak boleh dinilai berasaskan akal fikiran manusia. Lain orang lain pula masalahahnya. Kalau ikut masalahah, nabi tidak wajar sebar Islam di Makkah. Pembesar Makkah kata nabi bawa perpecahan, sedangkan mereka hidup bersatu pada sebelumnya. Maslahah pembesar Makkah itu ialah tiada Islam demi perpaduan!

Benarkah penggunaan kaedah masalahah dalam keadaaan begitu?

Kekadang aku terfikir, untungkah Islam dengan melarang agama lain disebarkan? Bukankah manusia, kalau tidak tahu mengenai kebatilan akan menganut kebatilan. Manusia yang tercari-cari kebenaran, tidak menemui kebenaran dalam Islam kerana Islam yang ditampilkan kepadanya laksana gambaran gajah buat sibuta. Kebatilan agama lain yang ditahan penyebarannya dicari dan dibongkar. Lalu dia menyangka ada kebenaran di sana. Memang manusia suka makan yang haram. Yang halal tidak menarik minatnya.

No comments: