CARI BAHAN

Thursday, May 26, 2011

Bangsa itu ciptaan Allah.

Aku katakan, watak penindas bukan milik taukey Cina. Seorang teman menceritakan pengalaman pahitnya bekerja di bawah tauke Cina dan dia menghadapi penindasan. Sebab itu dia sangat marah kepada Cina. Aku bayangkan kepadanya, senadainya dia bekerja di bawah bos Melayu pun, belum tentu dia mendapat ketenangan di bawahnya. Kekadang, penindasan oleh Melayu itu lebih teruk dan kejam. Ini kerana watak penindas bukan terkait dengan mana-mana bangsa secara khusus. Ia adalah watak manusia yang tidak punya akal budi.

Merujukm kepada beberapa tokoh kaca Cina, dia merumuskan bahawa kekacaan mereka itu adalah lantara ketamakan mereka. Mereka merampas hak bangsa Melayu pada masa lalu dan hasil dari kekayaan itulah meeka bangunkan kekayaan mereka dewasa ini. Aku katakan bahawa di balik ketamakan cina tamak yang menguasai kapitalis ekonomi pada masa ini, ada terselit pengkhianatan Melayu. Hari ini kita marah Cina jadi tauke balak. Kita marah Cina memiliki tanah di bandar Kim Fong  dan bandar Letat Jaya, Sandakan, tetapi bagaimana mereka mendapatkannya kalau bukan kerana melayu yang mengkhianati bangsanya sendiri. Kalau mahu dikira khianat, banyak sekali perbuatan itu berlegar sesama bangsa Melayu. 

Sehingga bangsa Melayu sering dimomok dengan title PHD (Penyakit Hasad Dengki)

Cina dapat balak kerana khianat pemimpin Melayu. Banyak kawasan balak di beberapa negeri  milik golongan istana. Mereka kemudiannya mengorbankan dengan memberi kontrak kepada taukey-taukey Cina. Kerana sogokkan wang ringgit, permohonan tanah kepada Cina tertentu dibuat oleh Melayu yang tamak dan khianat itu secara bawah meja.

Seorang teman berasal Ranau memberitahuku bahawa dalam pengamatannya, lebih 90 peratus tanah kawasan Kundasang itu sebenarnya dimiliki oleh Cina. Bumiputera suku Kadazan Dusun yang banyak menenpati di sana hanya menjadi penama sahaja. Apakah salah Cina atau kebodohan bumiputera.

Kita sering mencemburuo Cina atas kejayaannya dalam perniagaan dan kita sandarkan kejayaan itu atas beberapa sifat negatifnya. Sementara, kita lupa sifat negatif kita. Demikian aku menegaskan buat teman yang amat cintakan bangsanya Melayu itu.

"Aku Melayu...tetapi aku hanya mencintai Islam...Cina dengan Islam lebih aku cintai daripada Melayu tanpa Islam!" aku bermadah buatnya. Marilah kita renungkan hakikat ciptaan bangsa-bangsa oleh Allah. Baru kita mengerti bahawa betapa sia-sianya perjuangan demi bangsamu.

No comments: