CARI BAHAN

Saturday, May 28, 2011

Batik Doa Ibu pun naik harga.

Kain batik Doa Ibu menjadi kegemaran ibuku. Aku kira ibu-ibu di kampung di negeri-negeri Semenanjung meminati kain batik jenis Doa Ibu. Demikianlah, setiap kali balik kampung, aku belikan kain Batik Doa Ibu sebagagai buah tangan buat ibuku. Di Pasar Sandakan, harganya sekitar RM12.50 hingga RM13.00. Paling mahal pun adalah RM15.00. Tapi itu tahun lepas. Kali ini, harganya sudah naik menjadi RM18.00. Paling kurang diskaunnya hanya boleh turun kepada RM17.00. 

Kata makcik penjual kain di Pasar Besar Sandakan, nilai matawang Malaysia telah jatuh berbanding nilai Rupiah Indonesia. Itulah sebabnya harga kain jadi mahal. Aku kurang memahami sangat tentang perkembangan nilai matawang antara dua negara berjiran tersebut. Kalaulah benar, ternyata Malaysia kini nampaknya kian kalah dalam persaingan ekonomi dengan Indonesia.

Aku teringat apa yang diulas oleh Mat Sabu dalam ceramahnya di Sandakan baru-baru ini, bahawa pelaburan antarabangsa kini lebih berminat ke Indonesia berbanding Malaysia. Amalan rasuah yang tidak ditangani secara berkesan dan bersungguh-sungguh di Malaysia menyebabkan pelabur tidak selesa dengan Malaysia. Indonesia, miskipun terkenal sebagai negara yang berakar selirat rasuah beberapa tahun yang lalu, mereka mengamalkan ketelusan dalam banyak perkara. Usaha gigih dan keberanian rakyatnya menukar penguasa menjadikan usaha menangani rasuah menunjukkan perkembangan yang memberangsangkan.

Kenaikan harga barang ini semakin kuat frekunsinya. Jaminan kerajaan untuk tidak menaikkan harga minyak RON95 dan tiada pemotongan subsidi tidak menjamin. Ura-ura yang sengaja disiponggangkan oleh pemimpin kerajaan dan diwar-warkan pula oleh media menyebabkan timbul keresahan kalangan rakyat dan tentunya getaran frekunsi harga barangan bertambah. 

Aku berkeyakinan bahawa harga minyak akan dinaikkan dan subsidi akan dipotong lagi. Subsidi? Ini pun misteri.  Namun, ia tergantung kepada keputusan Pilihanraya Umum nanti. Kebijakan rakyat adalah penentu nasib mereka.

No comments: