CARI BAHAN

Friday, May 27, 2011

Jika Allah mahu anda ditukarkan...

"Ceh...tak guna, aku dah buat macam-macam untuk membuktikan aku layak ditukarkan pulang ke Semenanjung, aku dapatkan surat doktor mengesahkan bapa aku sakit, aku dapat tandantangan orang-orang atasan, tapi aku masih tidak berjaya. Keluar keputusan baru-baru ini, aku gagal lagi. Masuk kali ini, dah 5 kali aku minta tukar!", rugut seorang guru kemarahan kerana permohonan pertukarannya tidak berhasil.

Kenapa gagal sedangkan telah melakukan pelbagai cara? Kenapa segala asbab yang dijamah tidak membuahkan hasil?

Barangkali kamu kurang pergantungan kepada Allah SWT. Kamu banyak meminta kepada makhluk sehingga lupa kepada Allah. Kamu mengira dengan "cable" mantap yang kamu pasang, kamu akan dapat memenuhi keinginan kamu. Sedangkan semuanya bergerak di bawah aturan Allah SWT.

Bila manusia banyak bergantung kepada selain Allah, maka Allah tidak akan membantunya. Padahal Allah yang menentukan segalanya!

No comments: