CARI BAHAN

Sunday, May 29, 2011

SEJARAH YANG SAMPAI KEPADA ANDA


Sejarah Islam diberi perhatian besar oleh ulama-ulama Islam. Banyak sekali karya yang ditulis untuk menceritakan sejarah Islam. Pun begitu, banyak sekali pembohongan yang berlaku dan sejarah Islam. Pembohongan ini terbongkar apabila para ulama mengkritik beberapa aspek periwayatan sejarah dan fakta yang bertentangan dengan nas-nas yang saheh. Umpamanya, riwayat Ibn Ishak dipertikaikan kerana beliau individu yang dilebelkan sebagai membawa agenda " tasyayyu' ". Demikian, fakta sejarah yang mencalar dalam memperkatakan hubungan antara Ali dengan Mu'awiyah banyak mengandungi anasir  fitnah sama ada di pihak Rafidhah maupun Nasibah.

Jika demikian sejarah Islam, maka bagaimanalah sejarah Melayu. Apakah sejarah Melayu mempunyai jalan periwayatan yang boleh dipertanggungjawabkan?

Sejarah Melayu yang menceritakan asal usul raja-raja Melayu daripada Iskandar Zulkarnain dan turun kepada Sang Sapurba dari Bukit Siguntang Mahemeru adalah lebih kepada sebuah metos. Metos sebagaimana kepercayaan orang Greek dan Yunani kepada Tuhan Zeus serta pahlawan supernatural mereka Hercules. Ianya tiada bukti untuk difaktakan.

Maka, demikian sejarah Melayu yang menceritakan perjuangan kemerdekaan. Hari ini, kita diajar bahawa pejuang kemerdekaan adalah UMNO dan pemimpinnya. Semuanya muluk belaka. Kalau kita baca sejarah versi UMNO, Datuk On Jaafar adalah seperti dewa yangb turun dari langit. Tengku Abd Rahman adalah pembela sejati yang bijakasana meraih kemerdekaan. Terpadamlah mereka yang bukan daripada UMNO yang berjuang menentang penjajah.

Para ulama tidak punya nama. Tidak dicatat dalam sejarah. Komunis apa lagi. Perjuangan gerilanya dalam hutan melawan British dianggap sebagai penderhaka. Komunis penderhaka, British itu mulia.

Renunglah sejarah Melayu dan Tanah Melayu dari versi yang lain. Sebagaimana kita merenung sejarah Islam yang dipalit fitnah dan dusta.

No comments: