CARI BAHAN

Sunday, May 15, 2011

Gugur dari medan juang.

Ia satu ceramah dalaman. Demikian ujar Mat Sabu dalam ucapanan  perasmiannya untuk Muktamar Kawasan BS yang di adakan hari ini. Ceritanya mengenai orang-orang yang gugur dalam perjuangan agak menggerunkan. 

Sejak PAS ditubuhkan telah ramai pimpinannya yang gugur sebagai orang-orang 'mutasaqitun'. Ustaz Haji Ahmad Fuad Hassan, orang yang pertama memimpin PAS sebagai Yang Dipertua yang waktu itu dikenali sebagai Persatuan Islam Se Tanah Melayu,  akhirnya meninggalkan PAS. Kemudian, Datuk Mohd Asri bin Haji Muda yang dikatakan seorang orator yang setanding dengan Sukarno pula meninggalkan PAS dan masuk UMNO. 

Ramai juga pemimpin-pemimpin di peringkat negeri-negeri dan kawasan yang gugur dan berkhulwat daripada perjuangan terutama pada ketika Datuk Mohd Asri Hj. Muda dan pimpinan PAS sezamannya berijtihad membawa PAS masuk ke dalam BN. 

Namun, yang amat menakjubkan ialah apabila Datuk Nakhaie Hj. Ahmad, salah seorang pemimpin peringkat tinggi PAS pusat telah mengambil keputusan meninggalkan PAS dan masuk UMNO. Kata Mat Sabu, dia adalah anak usrah Datuk Nakhaie. Datuk Nakhaie sendiri telah mengarang buku bertajuk Istiqamah Dalam Perjuangan. Menceritakan detik-detik akhir sebelum kecundangnya seorang Nakhaie, Mat Sabu mengatakan sewaktu-waktu dia bersama Nakhaie dalam perjalan pulang ceramah-ceramah PAS yang melewati jam 3 pagi, Nakhaie selalu mengeluh kepadanya. Sampai bila kita akan begini...Demikianlah nada keluhannya. Dengan menyebutkan kesenangan yang telah dikecapi oleh Anwar Ibrahim yang waktu itu telah menjawab menteri kanan dalam kerajaan dan kedudukan yang selesa dalam UMNO, Nakahaie mengeluh dengan mengatakan sampai bila lagi pejuang PAS akan berhempas pulas susah payah begitu. Kata Mat Sabu, sebilangan besar yang gugur daripada perjuangan adalah kerana olah isterinya yang menuntut kesenangan duniawi.

Istiqamah senang dilafaz tetapi amat menggerunkan. Hati manusia dibolak balik Allah sekehendakNya. Kita tidak tahu di mana kita akhirnya. Berdoalah kepada Allah agar kita ditetapkan hati. Demikian simpul Mat Sabu.

No comments: