CARI BAHAN

Friday, May 27, 2011

Golongan kelima yang binasa.

Sewaktu kuliah sedang berlangsung di masjid, ada beberapa orang duduk di luar masjid sambil berborak. Ada yang duduk di ruang legar luar dan ada yang bercelapak atas motor bersembang.Insya sudah masuk tetapi pengkuliah lanjutkan beberapa minit. Biasanya kalau malam kuliah, memang tiada azan lagi. Terus qamat dan dirikan solat fardhu insya.

Antara yang duduk di luar masjid itu adalah seorang teman yang selalu berbual denganku. Selepas solat insya, aku menegurnya. Kepadanya kulontarkan pertanyaan dalam bahasa Arab.

"Antara empat golongan, orang alim, orang belajar, orang mednengar dan orang mencintai ilmu, mana satu kamu termasuk?", aku betanya kepadanya.

Dia cepat menyedari hala tuju soalanku. Dia mengatakan dia termasuk golongan ke empat iaitu orang mencintai ilmu. Lalu kutanyakan, kalau dia mencintai ilmu, apa buktinya?

Selanjutnya aku menegaskan bahawa orang yang berborak di luar masjid sewaktu kuliah ilmu sedang berlangsung tentulah bukan pengajar. Bukan yang belajar dan bukan pendengar. Sementara sebagai yang mencintai ketiga-tiga golongan itu, aku katakan aku meraguinya. 

Justeru, binasalah semua orang yang tidak dapat merangkul mana-mana salah satu daripada empat ciri tersebut.Merekalah golongan kelima.

No comments: