CARI BAHAN

Tuesday, May 24, 2011

Cina dan India perlu Islam

Agama Islam ini milik Allah. Orang Islam jangan merasakan bahawa Islam ini milik mereka secara eksklusif. Oleh kerana Islam adalah milik Allah, Dia boleh berikan Islam kepada siapa sahaja yang Dia mahu. Dia juga boleh ambil semula Islam daripada sesiapa sahaja yang Dia mahu.


Gelagat sesetengah orang Islam yang cuba bersikap keras mendabik dada dalam mempertahankan Islam, menunjukkan seolah-olah Islam adalah miliknya. Pintu-pintu Islam yang sepatutnya terbuka luas, ditutup olehnya. Orang bukan Islam melihat Islam sebagai asing dan jauh daripadanya. 


Anehnya, di zaman ini, di mana Islam boleh kita gembar gemburkan dalam media massa dan juga buku serta majalah, Islam kian lambat berkembang berbanding zaman dahulu kala. Para pendakwah yang datang ke alam Melayu di zaman dahulu dapat menyebarkan Islam sehingga hari ini kita boleh menterjemahkan Melayu itu sebagai Islam.  Di indonesia, lebih 90% pendudukanya adalah beragama Islam. Tapi kini, Islam menghadapi proses gelinciran yang dahsyat. 


Di negara kita Malaysia, apa kurangnya? Kejadian murtad bertambah-tambah. Orang Cina dan India sukar sekali untuk memeluk Islam. Kenapa? Bukankah orang dahulu berjaya mengislamkan ramai orang Melayu. Tapi, kenapa Melayu gagal mengislamkan Cina dan India. Ini menjadikan masalah polarisasi kaum menruncing. Cuba, kalau Cina dan India jadi Islam, tidak akan timbul masalah polarisasi kaum.


Allahumma ya Allah...Islamkanlah Cina dan India di Malaysia.

No comments: