CARI BAHAN

Friday, October 01, 2010

Titisan hujan menggamit memori

Subuh ini, hujan turun renyai-renyai. Rasa sungguh menusuk sakinah dalam kalbu. Terkenang aku pada  suasasana desaku di masa lalu. Di kala hujan turun, bunyi hujan di cucur atap, jatuh ke dalam parit tepian rumah. Nun di halaman, air mengalir. Sawah-sawah pula bergenangan air. Sungguh sedap mengerekot dengan selimut kain pelikat sehelai di celah bendul, sambil memerhati hujan yang turun. Nikmat sekali kalau sambil mengunyah pulut nyior tabur atau ubi kayu masak panas dicecah kelapa parut.

Entah kenapa, setiap kali hujan turun, aku teringat laskar masa laluku di desa. Aku teringat pada kampungku yang permai. Aku teringat hutan-hutan dara yang ada di sekelilingnya.Aku teringat pokok-pokok berusia yang bergayutan dengan akar berselirat sehingga ke dahan-dahan. Aku teringat parit jernih tepi sawah yang deras mengalir air mata air tempat kanak-kanak bermain perahu mainan. 

Dan aku pun teringat almarhum bapaku, yang berpulang menemui Rabnya. Semoga bapaku di tempat terbaik dan Allah melimpahkan pahala berpanjangan buatnya dari anak-anaknya yang soleh. Peliharalah zuriat dan keturunannya sebagai penyejuk hati mata dan hati. Ya Allah...seperti Kau sejukkan bumi dengan curahan hujan ini!

Amin...

No comments: