CARI BAHAN

Thursday, October 14, 2010

Kisah penempatan penduduk di Sandakan

Rata-rata penempatan Melayu tradisional bumiputera di Sandakan adalah kawasan persisiran pantai. Ini adalah angkara Majlis Perbandaran Sandakan yang sejak dahulu dipegang oleh presiden berbangsa Cina. Zaman dahulu, Tunku Abd Rahman dan  pemimpin USNO tidak prihatin soal penempatan Melayu  dan bumiputera. Yang mereka fikirkan bagaimana hendak mengorek segala kekayaan Sabah. Pembalakannya dikuras habisan. Sebahagian konsesi menjadi milik taukeh Cina.
Grant pemilikan tanah yang dipegang oleh kebanyakan koloni Cina kawasan Sandakan adalah dikeluarkan oleh pemerintah British dahulu dan kerajaan masakini tidak punya keberanian mencabarnya. Jika dilihat di Sandakan, kebanyakan penempatan strategik dengan kawasan yang luas dan selesa adalah milik Cina. 

Cuma sejak UMNO menerajui pemerintahan Sabah, pertumbuhan taman perumahan baru disertai dengan syarat kouta bumiputera. Ini menyebabkan sebahagian Cina tidak puas hati. Inilah politik Dato' Musa Aman!

Demikianlah komen-komen seorang sahabat yang kukenali.

Dan...aku bertanya, yang memiliki kawasan Equatorial Hotel yang meranapkan perkampungan BDC itu, milik siapa sebenarnya. Khabarnya ketua menteri Dato' Musa Aman memiliki saham di dalamnya. Sultan Brunei yang diwar-warkan sebagai pelabur utama disebut sebagai telah menarik diri.

No comments: