CARI BAHAN

Tuesday, October 19, 2010

Batu Sapi milik PKR

Kita melihat bahawa parlimen Batu Sapi sepatutnya dilepaskan oleh PKR berikutan kegagalannya sebelum ini untuk meletakkan calon dalam PRU. Kerusi tersebut hendaklah diserahkan kepada PAS, sementelahan di negeri Sabah, PAS tidak bertanding di banyak kawasan sebagaimana PKR. Lagipun, dari segi usia berada dalam persada politik Sabah, PAS lebih dahulu daripada PKR. PAS juga telah menghadiahkan beberapa kerusi di Semenanjung kepada PKR padahal kerusi tersebut pada asalnya adalah milik PAS dan jentera yang menggerakkan kerja-kerja pilihanraya adalah datang daripada PAS. 

Namun, memandang secara lokal kita mungkin boleh mendakwa bahawa PKR telah mengalami diskredit di Batu Sapi kerana gagal meletakkan calon dalam PRU yang lalu. Jika dipandang dari segi nasional, dalam keadaan PAS sedang sibuk di Galas, Kelantan, adalah tidak cantik jika kerusi Batu Sapi juga ditandingi PAS. PAS juga bukan punya jentera yang mantap diperingkap setempat. Kemampuan PAS di Batu Sapi tentunya bergantung sepenuhnya kepada PAS Kawasan Sandakan.

Justeru, biapun persoalan siapa calon menjadi polimik hangat dalam PKR dan seolah-olah berlaku retakan dalam PKR, itu adalah persoalan PKR. PAS tidak harus menjadikan ia sebagai alasan untuk mengambil alih kerusi tersebut.

Biar PKR menjadikan Batu Sapi sebagai medan menguji pengaruhnya dan mengembalikan semangatnya yang bercempera beberapa waktu terakhir ini.

Politik harus ditangani dengan tenang dan bijaksana. Ia tidak harus ditangani dengan semangat membuta tuli tanpa mengukur baju di badan sendiri. Sememangnya kemampuan PAS di peringkat setempat amat terbatas. Sementara dana sangat tipis dan kesediaan tenaga manusia juga meragukan. PKR berkemungkinan punya dana yang besar dan tenaga-tenaga yang dapat digerakkan lebih ramai, sekalipun tenaga PKR bukanlah seikhlas tenaga PAS.

No comments: