CARI BAHAN

Monday, October 11, 2010

10.10.10

Ada orang percaya bahawa tarikh kelmarin, 10.10.10 adalah tarikh yang unik dan bertuah. Kalangan masyarakat Cina, kononnya tarikh tersebut sebagai jam baik, tarikh baik, bulan baik dan tahun baik untuk melangsungkan pernikahan. Agaknya kerana itu beberapa pernikahan orang penting diadakan pada tanggal tersebut.

Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor yang mendapat julukan "Angkasawan Negara" bernikah dan mengadakan majlis pernikahannya dengan Dr. Halina Mohd Yunos pada tarikh tersebut. Di merata tempat di seluruh negara ramai pasangan memilih tarikh tersebut sebagai hari bahagia mereka. Di kampungku sendiri, jiran sekampungku, Sdr. Aziz Abd Rahman, seorang anggota TLDM di Lumut melangsungkan perkahwinan pada tarikh tersebut.

Kalau mereka yang berkahwin pada terikh tersebut kerana percaya sebagaimana kepercayaan masyarakat Cina itu, sesungguhnya mereka silap. Islam tidak menetapkan tarikh tertentu sebagai bertuah atau sial. Itu adalah kepercayaan syirik. Semua masa diciptakan Allah.

Bukankah pada tanggal 10.10.10 itu berlaku kemalangan bersejarah di Kilometer 223, Lebuh Raya Utara-Selatan berdekatan Rembau, melibatkan sebuah bas ekspress dan mengorbankan 12 orang serta mencederakan 40 yang lain?

Apa tuahnya pada tanggal tersebut ?

No comments: