CARI BAHAN

Thursday, October 21, 2010

Kerja-kerja menjayakan Hempas

Malam ini, dengan kerjasama rakan-rakan komited dalam jemaah, kami bergerak menampal poster dan banting  di beberapa kawasan di Sandakan. Poster dan banting tersebut adalah promosi program Hempas yang bakal diadakan pada 24 Oktober nanti. Walaupun penat seharian dalam menjalankan tugas keguruan di sekolah, sahabat-sahabt yang terlibat menunjukan semangat masing-masing. Inilah sikap sedia berkorban untuk lestari kerja-kerja jemaah yang patut dipuji. Sesungguhnya Allah tidak akan mensia-siakan setiap kerja perjuangan yang dilakukan.


Kerja menampal poster dan menggantung banting adalah kerja gurkha yang  sukar dilakukan oleh ramai pimpinan parti lain selain Pas. Biasanya, kalau parti-parti lain, kerja-kerja tersebut diupahkan  kepada anak-anak muda ataupun syarikat tertentu. Namun, dalam Pas, kerja itu dilakukan oleh pemuda-permuda Pas semua peringkat.Ada juga generasi tua yang terlibat sama. Yang penting tarbiah yang pernah dilaluinya akan mengajarnya erti mulia melakukan kerja-kerja bawahan. 

Dalam sebuah gerakan Islam, tidak ada kasta dalam tugas. Nabi sendiri, saat membina masjid Madinah, turut serta mengangkat batu bata. Saat menggali khandak, baginda turun ke lapangan bersama rakyat Madinah. Maka, selagi pemimpin Pas boleh mengamalkan budaya ini, selagi itu Pas akan mekar menempa zaman.


No comments: