CARI BAHAN

Tuesday, October 05, 2010

Rahmat dan istidraj kepanjangan umur

Umur panjang seorang pemimpin boleh jadi satu rahmat dan boleh juga merupakan istidraj. Jika pemimpin itu zalim tetapi panjang umurnya, itu adalah istidraj. Sebaliknya jika pemimpin itu adil saksama dan panjang pula umurnya, itu merpakah rahmat Allah. Firaun, pemimpin paling zalim tercatat dalam sejarah manusia dan dalam Quran, panjang umurnya dan diberi kesihatan luar biasa. Naun , Umar Abd Aziz, pemimpin adil saksama yang sangat bertaqwa, memerintah hanya sekitar 2 tahun beberapa bulan.

Apakah Dr. Mahathir Muhammad yang masih hidup sehingga ke hari ini merupakan rahmat atau istidraj? Aku tidak berhasrat menentukan lebelnya. Kita yang menyaksikan pemerintahannya selama lebih 20 tahun boleh memilih untuk merumuskan sama ada dia pemimpin yang adil atau zalim?

Cuma perlu kita ingat bahawa dunia bukan tempat pembalasan. Akhiratlah sebenarnya "daruljaza'. Setiap yang kita lakukan, tidak semestinya Allah balas semasa di dunia. Seorang pemimpin adil, mungkin tewas, jatuh dan terhina di dunia. Namun, di akhirat, dia pasti mendapat kemuliaan dan kedudukan yang sepatutnya. Seorang pemimpin zalim mungkin akan terus kekal berkuasa, dimuliakan dan dianugerahkan pelbagai pangkat kehormatan. Namun, di akhirat Allah akan mengadilinya.

Kepada Allah kita serah segala urusan.

No comments: