CARI BAHAN

Sunday, October 31, 2010

Jalan Allah dan Jalan Taghut

Mengikut rancangan, Ust Nasharuddin Mat Isa, Timbalan Presiden Pas yang akan menyampaikan khutbah Jumuat di masjid Jannatun Naim, Sri Taman pada jumuat baru-baru ini. Oleh kerana khatib berjadual minggu tersebut jatuh kepadaku, maka aku diharapkan memberikan jalan kepada Ust Nasharuddin Mat Isa.Memang sukar dan sulit untuk menaikkan beliau di atas membar masjid Sri Taman. Sementelahan dalam suasana PRK Batu Sapi yang mana ramai pemimpin nasional turun ke Sandakan. Aku menghubungi SU masjid dan memaklumkan rancangan tersebut. Baginya, itu tidak menjadi masalah.  Oleh itu, aku memberitahu teman-teman bahawa khutbah Ust. Nasharuddin Mat Isa akan dijalankan sepertimana yang diharapkan.

Namun, pada saat terakhir, pengerusi masjid memanggilku dan memaklumkan ketidaksediaannya membenarkan ust Nasharuddin Mat Isa naik berkhutbah. Menurutnya, jika hal itu berlaku, ia akan menimbulkan kehebohan dan akan memburukkan nama masjid. Aku mengerti dilema penegrusi tersebut. Dia meminta aku sendiri yang menyampaikan khutbah. Mau tidak mau aku terpaksa juga berkhutbah pada jumuat lalu.

Aku berkhutbah menyampaikan sebuah tema. Memilih jalan perjuangan Allah. Menolak jalan perjuangan taghut!.

No comments: