CARI BAHAN

Monday, October 18, 2010

Antara UMNO dan PAS

PAS sebuah parti yang bertunjangkan Idealisma Islam. Dahulu, perjuangan Islam dipikulnya dengan penuh semangat. Terdapat sikap melampau, rigid, totok dan membujur lalu melintang patah dalam memperjuangkan Islam melalui wadah PAS di masa lalu. Namun, perkembangan politrik dalam beberapa dasawarsa terakhir ini banyak mengubah corak PAS. Pas telah tampil sebagai parti politik yang membawa roh gerakan Islam yang sederhana, menerima perubahan dan menerima perbezaan untuk mencari persamaan. Pas menjadi hidup dan relevan dengan pendekatan baru ini.

UMNO pula sebuah parti yang bertunjangkan idealisma Melayu. Sejak ditubuhkan, perjuangan Melayunya menjadi matlamat utama. Dengan penuh semangat kebangsaan Melayu yang mana menganggap Melayu sebagai tuan dan diperjuangkan, UMNO menempa sokongan orang-orang Melayu untuk teruis kekal memerintah. Namun perubahan politik terkini tidak dicerna dengan elok oleh para pemimpin UMNO. Keadaan gawat dalam mengekalkan pengaruh menyebabkan UMNO menjulangkan idealisme Melayu dengan lebih rancak. UMNO menjadi ekstrim Melayu, rigid dan totok.

Pas sedang menuju ke dapan. UMNO pula sedang mengimbau masa lalu. Pas sedang menyusun harapan sedangkan UMNO sedang bernostalgia.


No comments: