CARI BAHAN

Tuesday, October 05, 2010

Mahasiswa dilarang berpolitik

Mahasiswa UUM yang didapati terlibat dalam aktiviti pilihanraya kecil DUN Galas nanti akan diambil tindakan, demikian menurut Naib Canselor UUM Prof Mohamed Mustafa Ishak. Beliau berkata demikian  di Rumah Terbuka Aidilfitri Pengerusi Taman Teknologi Malaysia, Datuk Nasarudin Hashim di Parit,  hari ini. Alasannya ialah agar pengajian mahasiswa tidak terjejas kerana sibuk berpolitik dan juga sebagai mematuhi Akta Universiti dan Kolej 1971 yang melarang penglibatan mahasiswa dalam parti politik serta kesatuan sekerja.

Sungguh lekeh tahap pemikiran mereka yang sedang duduk di kerusi empuk universiti. Mereka memakai gelaran prof. tetapi tahap pemikiran masih di kelas negara mundur. Dibayangi oleh kebimbangan yang tidak rasional dan dengan alasan-alasan bodoh, mereka bercakap mengenai sesuatu perkara. Sebenarnya, mereka cuma orang tunggangan ahli politik. Mereka bukan cerdik pandai yang mumpunyai jangkauan minda jernih dan kebebasan berfikir yang menjadi aset terbesar para cendikia.

Mahasiswa, jika tidak berpolitik pun, banyak hal-hal lain yang boleh mengurangkan tumpuan mereka terhadap pelajaran. Mahasiswa bercinta bagai nak rak di alam kampus, tidak dilarang sedangkan ia sangat menggangu konsentrasi mereka bila putus cinta. Mahasiswa menghabiskan masa sia-sia dengan aktiviti sosial songsang seperti mengunjungi pusat hiburan, merempit, melepak dan sebagainya tidak dilarang. Sedangkan, tabiat tersebut tidak boleh membina minda cerdik pada diri seorang mahasiswa. 

Mahasiswa terlibat mencari pengalaman dalam realiti politik negara pula dihalang. Universiti jenis apa ini? Melayan mahasiswa seperti budak sekolah tadika. Reban ayam lebih baik daripada universiti seperti ini. NC yang bersikap sebegini lebih baik jadi warden penjara!

No comments: