CARI BAHAN

Thursday, October 07, 2010

Penduduk yang rumah mereka dirobohkan

Projek perluasan jalan sepanjang Jalan Sungai Batang menyebabkan rumah-rumah pinggir jalan milik beberapa penduduk terpaksa dirobohkan. Beberapa buah rumah telah pun dirobohkan dan sebahagiannya menunggu giliran. Masjid kg. Sungai Batang yang terletak dipinggir jalan itu juga akan dirobohkan bila sampai masanya. Kelak, bila perluasan jalan dilaksanakan, jalan sungai batang akan memiliki dua hala dan setiap hala akan  mengandungi sekurang-kurangnya dua laluan kereta. Semua ini adalah sejajar dengan pembangunan hub pendidikan yang sedang rancak dilaksanakan di kawasan terbabit.

Malangnya, penduduk yang rumahnya diroboh tidak mendapat pampasan yang sewajarnya. Sedangkan, meeka telah berumahtangga di kawasan terbabit puluhan tahun. Mereka dikatakan tidak memiliki hak milik tanah terbabit. Tanah tersebut adalah kepunyaan tuan tanah berbangsa Cina yang sebelumnya memiliki estet yang telah diambil tanah mereka buat dijadikan tapak hub pendidikan. Mereka hanya diberikan sebuah tapak kosong untuk dibuat rumah sendiri di satu tempat berhampiran kawasan Ladang Sandak.

Aku bertanya kepada seorang muridku tentang gantirugi yang diperolehi bapanya atas perobohan rumah mereka. Katanya "nil". Tiada sebarang pampasan diberi kecuali tapak rumah yang belum diserahkan. Buat masa ini, kebanyakan meeka  tinggal di rumah PPRT di batu 12. 

Demikianlah mereka melayan peribumi. Kerena mereka miskin dan tidak berpelajaran serta tidak mengerti hak-hak mereka sebagai warganegara, mereka dianiaya. Seharusnya, warga miskin itu perlu mendapat pampasan, sekurang-kurangnya nilai harga buat membina rumah baru di tapak yang disediakan.

Namun, apa boleh buat. Mereka telah memilih untuk diri mereka diinjak dan ditindas setiap lima tahun!

No comments: