CARI BAHAN

Wednesday, October 06, 2010

Perangkap syirik

Hanya Allah yang mampu memberi manfaat dan menolak mudharat. Sesiapa yang meyakini ada satu kuasa selain Allah mampu memberi kesan sama ada menjemput manfaat atau menghalang mudharat, maka sesungguhnya dia telah terjerumus ke dalam syirik.

Sedar atau tidak, satu hal yang telah mebawa ramai orang kepada perangkap syirik ini ialah mempercayai kuasa ayat-ayat Quran untuk mendapatkan faedah dan menghalang mudharat. Ayat-ayat Quran yang tertentu ditulis atas kertas lalu ditampal di dinding atau muka puntu dengan keyakinan bahawa ia menghalang kejahatan manusia dan syaitan adalah salah satu perangkap syirik yang ramai orang mudah jatuh. Terdapat pula ayat-ayat tertentu ditampal di rumah atau premis perniagaan dengan keyakinan bahawa ia boleh menambahkan razeki dan melariskan perniagaan. Ini juga adalah perangkap syirik.

Cubalah anda ke rumah orang yang hidupnya soleh, tetapi dia mempercayai kuasa ayat-ayat seperti ini. Tanpa sedar, dia terperangkap. Ayat "seribu dinar" dikatakan ayat pelaris razeki. Ayatul kursi dikatakan menolak kejahatan sihir dan sebagainya. Semua dakwaan ini tidak punya asas dalam Islam. Fadhilat ayat-ayat Quran adalah pada membacanya bukan menyimpannya atau menampalnya di dinding.

Kalau perihal meyakini kuasa ayat Quran pun manusia dianggap terperangkap dalam lingkaran syirik, maka apatah lagi jika meyakini tangkal azimat dan segala macam benda ekstarak alamiah yang dimitoskan.

Semoga Allah menganugerahkan kita agama yang benar-benar bersih daripada lumut kesyirikan!

No comments: