CARI BAHAN

Monday, October 04, 2010

Debu yang menyelaputi

Bid'ah itu laksana debu dan kekotoran yang memalit wajah Islam sehingga menghalang kita melihat wajah Islam yang sebenar.Setelah lebih 1400 tahun agama Islam yang dibawa oleh nabi Muhammad SAW berada di muka bumi, tentulah banyak sekali debu dan kekotoran tersebut mencemarkan kesucian Islam.Jika digilap, akan nampaklah wajah sebenar Islam yang hebat.

Aku menyebutkan dalam daurah siri 219 malam ini satu perbandingan mengenai bid'ah. Dalam rumah kita ada alat perhiasan yang cantik terpamer di atas almari. Setelah sebulan, barang perhiasan tersebut akan berdebu. Lagi lama, lagi banyak debu yang melekat pada barang perhiasan tersebut. Sekalipun barang perhiasan tersebut dalam rumah yang bersih, pasti akan ada debu yang melekat padanya.

Islam juga begitu. Setelah menempuh zaman yang panjang, banyaklah debu yang melekat pada wajah Isllam yang sebenarnya cantik berseri. Debu itu bermacam-macam. Ada khurafat, tahayyul, bid'ah, maudhu', mahjub dan sebagainya. 

Sedangkan tembikar yang tersimpan dalam rumah dan tidak pun dipandang mata menjadi berlumuran debu, apa lagi Islam yang berada di tengah masyarakat dan ramai pula peminatnya. Ramai yang menyapunya, memujinya, menciumnya dan malahan mendakapnya. sudah tentunya debu dan kekotorannya banyak sekali.

Itulah sebabnya kita wajib menjauhi bid'ah. Semua bid'ah adalah sesat. Tidak ada yang hasanah. Semuanya dolalah. Sesiapa yang mengamalkan Islam dengan bid'ahnya, maka dialah satu daripada 73 puak yang menjadi penghuni neraka. Waliyazu billah!

No comments: