CARI BAHAN

Friday, October 08, 2010

Bangsa, keturunan dan Islam

Di semenanjung Malaysia, kebanyakan  Melayu hanya tahu dia berbangsa Melayu. Melayu apa, dia sudah tidak tahu. Apakah dia Melayu Bugis, Banjar, Jawa atau selainnya, dia tidak tahu dan tidak mengambil tahu. Mungkin di beberapa negeri di Semenanjung, seperti di Johor,Selangor dan Perak, masih ramai Melayu yang mengenal asal keturunannya.  Di Kedah, Kelantan, Terengganu dan Pahang, Melayunya semata Melayu.

Kalau di Sabah, keturunan dianggap sebagai bangsa. Bangsa Bugis, Bajau, Suluk, Sungai, Tidong, Banjar, Buton dan berbagai-bagai lagi keturunan yang dibangsakan. Sebenarnya mereka semua itu dalam rumpun bangsa Melayu. Namun, semangat kesukuan mereka menyebabkan mereka merasakan keturunan itulah bangsa.

Di Sabah. ada keturunan yang punya persatuan yang memperjuangkan kebajikan keturunan mereka. Bugis ada Persatuan Kebajikan Bugisnya. Suluk juga ada persatuan kaum Suluknya. Keturunan-keturunan lain juga ada persatuannya. Malah, ada kaum yang ada parti politik berasaskan kaumnya di Sabah

Perjuangan kebangsaan sudah dinamakan asobiyyah. Apatah lagi perjuangan perkauman, lebih-lebih lagilah asobiyyahnya. Banyak bangsa dan ditambah pula dengan kaum, jika dibakar semangat, akan mempersulitkan penyatuan. Bolehkah satu Malaysia menjadi lestari kalau semangat perkauman dikobarkan?

Biarlah kita bawa semangat persaudaraan Islam semata.

No comments: