CARI BAHAN

Sunday, October 03, 2010

Mereka menakut-nakutkan kita

"Ingatlah bahawa senjata yang paling tajam sekali bukan keris, sebaliknya adalah kuasa politik di tangan kita.", demikian DS Najib berucap dalam majlis Majlis Gayong Perdana 2010 dan sambutan Hari Raya Aidilfitri PSSGM di padang Majlis Perbandaran Ampang Jaya di hadapan kira-kira 5000 ahli PGSSM  yang hadir.( Sumber: Utusanonline)
Akhir-akhir ini banyak pihak dalam UMNO yang bercakap mengingatkan rakyat Melayu jika kuasa pemerintahan hilang daripada tangan orang Melayu. Menurut tafsiran mereka, jika UMNO tersingkir daripada persada kuasa, itu bermakna Melayu sudah tidak berkuasa. Mereka bimbang sekali jika UMNO kalah dan menjadikan ketuanan Mealayu sebagai modal untuk menakutkan rakyat Melayu.

Pendirian ramai orang Melayu hari ini, ketuanan Melayu bukan lagi boleh disandarkan kepada UMNO. Terutamanya Melayu yang menghuni bandar dan separa bandar. Momokan ketuanan Melayu melalui UMNO sebagaimana yang diwar-warkan selama ini tidak lagi boleh dipercayai setelah melihat gelagat pemimpin-pemimpin UMNO selama lebih 50 tahun memerintah negara.

Pada saat kehilangan kuasa kian jelas, para pemuka UMNO itu mula menjalankan siasat menakut-nakutkan rakyat Melayu dengan hilangnya kuasa Melayu.

Allah berfirman dalam surah Az-Zukhruf, ayat 54:
فاستخف قومه فأطاعوه إنهم كانوا قوما فاسقين

" Firaun menakut-nakutkan kaumnya lalu mereka taat kepadanya. Sesungguhnya kaum Firaun itu kelompok orang-orang fasiq".

Sebenarnya, kuasa yang ditakuti hilang bukanlah kuasa Melayu tetapi hanya kuasa mereka. Mereka, tanpa rasa malu mendakwa bahawa kuasa yang mereka ada adalah mewakili kuasa Melayu sedangkan selama ini, banyak harga diri bangsa Melayu mereka injak-injak dan rampas. Madu yang diberi bercampur tuba.


No comments: