CARI BAHAN

Thursday, October 21, 2010

Tidak untuk UMNO

Jika aku diberi sepuluh nyawa, lalu aku mati pada setiap nyawa itu. Kemudian aku dibangkitkan  semula. Datang seorang bertanya kepadaku tentang sebuah parti kebangsaan bernama UMNO. Apakah aku sudi memperjuangkannya. Aku akan katakan tidak sehinggalah kebangkitan kali ke-10. Demikianlah aku bertekad membuang UMNO daripada hidupku. Memang aku tak pernah pun berasiosasi dengannya. Selamanya tidak.

Aku tidak percaya para pemimpinnya. Aku tak percaya dengan retorik perjuangan yang sering dikuamandangkan dalam ceramah, pidato dan ucapan dasar semasa perhimpunan agongnya. Minta maaf. Aku mengenal kebohongan mereka seperti aku melihat tapak tanganku.

Kononnya perjuangan untuk bangsa Melayu. Aku Melayu. Tapi aku melihat bagaimana orang kampungku yang semuanya Melayu merintih dengan angkara pemimpin elit UMNO yang tidak segan-segan mendakwa pembela Melayu. Sebenarnya, mereka bukan bimbang tentang bangsa Melayu. Yang mereka bombang cuma survival politik mereka dan kepentingan peribadi mereka.

Melayu tak rugi membuang UMNO kerana UMNO selama ini bertelunjuk lurus kelingking berkait. Saat kuasa sudah ada di jurang, baru kumandangkan lagu perjuangan. Limpahkan segala harta simpanan kalian sehingga kering sekalipun, hati Melayu telah terlalu lama sakit. 

Membujur lalu melintang patah!

No comments: