CARI BAHAN

Friday, October 15, 2010

Komen bajet: Kenaikan Tol ditangguhkan

Apabila DS Najib mengumumkan lima lebuhraya di bawah kendalian PLUS tidak akan dinaikkan kadar TOL untuk lima tahun, tepukan gemuruh kedengaran daripada ahli parlimen. Tentunya ahli parlimen BN. Seolah-olah, itu berita yang amat mengembirakan rakyat. Sesungguhnya, pengumuman itu hanya memperbodohkan rakyat. Apa guna kalau kadar TOL lima lebuh raya tersebut tidak akan dinaikkan dalam tempoh lima tahun. Selepas lima tahun ia pun  dinaikan. Kenapa lima tahun? Sebab lima tahun adalah penggal pemerintahan. Selepas menang pilihanraya akan datang, kadar tol pun dinaikan. Kadarnya pula tidak ditentukan. Mungkin berganda.

Ah...bodohlah kalau aku menganggap khabar itu mengembirakan. Sebenarnya ia lebih memeritkan. Bayangkan, jika anda diberitahu bahawa anda akan hidup selama 5 bulan lagi? Apakah selama lima bulan itu hidup anda gembira? Anda pasti akan tenggelam dalam duka sambil menghitung hari-hari yang bakal sampai ke penghujungnya.

Rakyat harus bertekad untuk menamatkan sandiwara panjang ini. Bantuan pernafasan buat pemerintah yang hanya menjanjikan kesenangan bertempo buat rakyat harus dicabut. Kita meyakini bahawa Allah yang sebenar-benar pemerintah di alam ini. Dia boleh gantikan pemerintah yang lebih baik kerana khazanahnya tidak pernah miskin dan tandus!

No comments: