CARI BAHAN

Thursday, October 07, 2010

Hari terakhir puasa enam

Hari ini hari terakhir aku berpuasa sunat enam hari bulan Syawal. Esok, Jumuat merupakan hari terakhir bulan Syawal. Sebolehnya aku mahu menamatkan puasa sunat Syawal bukan pada garis penamat.Sejak awal Syawal, banyak sekali halangan untuk berpuasa. Rumah terbuka yang jenuh di awal Syawal merupakan faktor utama yang mempersulitkan aku melaksanakan puasa. Sekolah pula asuik buat jamuan. Di tambah pula jamuan rumah rakan-rakan dan juga Jemaah.

Hari ini pun ada jamuan di sekolah. Khabarnya guru besar yang menganjurkannya sempena berakhirnya Syawal. Kira jamuan 'last' hari rayalah. Aku telah bangun pagi dengan qasad untuk berpuasa. Aku tak mahu menyerah. Dengan tekad bulat aku mempertahankan diri untuk menyempurnakan puasaku hari in biarpun rakan-rakan setugas menikmati hidangan lazat yang disediakan guru besar. Sempat juga aku menjengah hidangan tersebut semasa menyertai perjumpaan para guru. Dua ekor ikan kerapu bersaiz besar dengan masakan istimewa tentu cukup meyelerakan. 

Namun, aku tidak mahu berbuka. Aku telah membuat keputusan untuk menamatkan puasa hari ke enam pada hari ini.

No comments: