CARI BAHAN

Monday, October 04, 2010

Hinanya perokok!

30 peratus daripada 13 ribu kakitangan awam di bawah Jabatan Kesihatan Negeri Kedah adalah perokok? Ironi sekali fakta ini. Mereka yang berada di bawah bumbung sebuah jabatan yang bertanggungjawab memperbaiki tahap kesihatan rakyat, menjerumuskan diri ke dalam aktiviti yang merosakkan kesihatan. Bagaimana mereka mahu memulihkan kesihatan rakyat kalau diri sendiri punya badan yang dirosakkan oleh rokok.

Oleh itu, langkah Jabatan Kesihatan Kedah melalui pengarahnya, Dr. Marzukhi Md. Isa untuk tidak menganugerahkan Anugerah Khidmat Cemerlang kepada kakitangannya yang merokok adalah satu langkah yang wajar. Sekalipun kakitangan itu cemerlang dalam tugas, tetapi seorang perokok, dia tidak akan mendapat anugerah tersebut.

Sebelum ini, kita telah mendengar pengumuman TG Nik Aziz bahawa calon yang bakal diletakkan oleh PAS di Galas adalah bukan seorang perokok. Jika dia seorang perokok, dia tidak akan dipilih. TG Nik Aziz sebelum itu pun telah menyifatkan bahawa perokok adalah lebih hina daripada lembu!

Ya, bagaimana lembu mahu jadi calon dan diangkat sebagai YB pula??Subhanallah....begitu teruknya seorang perokok. Itupun masih ramai ketega' (ketegar) dengan cintanya yang mendalam kepada rokok.

No comments: