CARI BAHAN

Monday, November 01, 2010

Ceramah Kelompok

Mengikut rancangan asal, ceromah kelompok di kampung Cenderamata petang kelmarin akan dihadiri oleh DS Anwar Ibrahim. Namun, disebabkan kepadatan jadualnya, dia tidak punya kesempatan untuk datang ke lokasi yang dirancangkan. Oleh itu, sebagai memenuhi kekosongan, ceramah tersebut telah disampaikan oleh salah seorang dari pimpinan peringkat kawasan. Sementara sebilangan yang lain mengambil kesempatan melakukan ziarah sambil merayu undi.

Kampung Cenderamata merupakan sebuah perkampungan yang terletak di atas air tidak jauh daripada kampung Bahagia dan kampung Gas.Sebahagian penduduk yang ditanya memaklumkan bahawa mereka tidak punya IC. Hanya memegang pasport. Tidak tahulah benarkah mereka memupunyai pasport yang masih terkini. 

Kalangan mereka ada yang berbangsa Bugis, Bajau dan Suluk. Namun, mereka boleh bercakap bahasa Malaysia dan memahami penjelasan dalam bahasa Malaysia.

Amat sukar menentukan pemikiran politik mereka. Sebagaimana yang aku rumuskan sebelum ini, bahasa yang paling berkuasa di Sabah, khasnya di Batu Sapi adalah bahasa material. Pandangan politik boleh dirubah dengan sedikit pemberian habuan kewangan maupun matabenda.

Bilalah bahasa politik itu akan berubah...mudahan akan sampai masanya.

No comments: