CARI BAHAN

Friday, November 05, 2010

Wang zakat untuk 3 orang itu rasuah?

Rasuah dan BN sudah menjadi umpama garam dan masakan. Ketika Menteri Besar Kelantan, Tg Nik Abdul Aziz Nik Mat menyampaikan sumbangan RM300.00 seorang kepada 3 orang asli yang baru masuk Islam, hebohlah kalangan pemimpin BN mendakwa Nik Aziz telah merasuah pengundi. Padahal, siapa yang bercinta dengan BN semasa pilihanraya amat mengerti kebiasaan BN membrikan duit pada malam sebelum pilihan raya.

BN bukan sahaja mengumpan rakyat dengan projek pembangunan. Mereka juga menjanjikan wang kepada pengundi. Pada 3 November baru-baru ini, ketika melalui jalan susur Sim Sim, di depan bangunan MCA berjejeran kereta. Aku kehairanan. Sangkaku ada ceramah seseorang tokoh. Rupanya, pada hari itu MCA menjanjikan wang seratus seorang kepada pengundi Batu Sapi. Itulah khabar yang aku dengar. Kononnya wang yang dijanjikan tidak diberikan dan yang datang pulang dengan kecewa.

Cerita pasal pengundi diberi duit ini sudah biasa aku dengar. Jika kita bersembang dengan pengundi setia BN, aku akan dengar cerita mereka terima sejumlah wang yang boleh ditafsirkan sebagai mengumpan undi. SPRM perlu membuat siasatan terhadap responden-responden BN ini. Bukan menyibukkan diri menyiasat pemberian wang zakat oleh Nik Aziz. Mustahil memberikan wnag zakat kepada 3 orang untuk tujuan merasuah pengundi. Apalah nilainya 3 orang? Kalau berikan wang zakat kepada 100 orang atau lebih, kemungkinan besar untuk tujuan merasuah pengundi. Ini 3 orang. Akal busuk sahaja yang akan mentafsirkannya sebagai rasuah!

No comments: