CARI BAHAN

Monday, November 08, 2010

Kerana Nama

Tan Sri Muhyiddin Yasin, Timbalan Perdana Menteri pergi ke Kedah bagi menyelesaikan masalah mangsa banjir di negeri Kedah. Beberapa hari sebelum itu Sultan Kedah telah mengingatkan agar fahaman politik diketepikan dalam soal membantu rakyat Kedah yang ditimpa musibah banjir. Kehadiran Tan Sri Muhyiddin Yasin itu berlaku setelah seminggu banjir melanda negeri Kedah. Sepanjang seminggu itu, kerajaan negeri Kedah memang agak terkial-kial untuk menguruskan mansa banjir. Ini kerana jentera kerajaan tidak mendapat arahan untuk digerakan sepenuhnya. Tentera, bomba dan kemudahan kerajaan seperti ditahan daripada membantu. Bila Timbalan perdana menteri turun, barulah semuanya mula digerakkan.

Rakyat Kedah tidak bodoh untuk mentafsirkan semua ini. Kerana kerajaan Kedah adalah kerajaan PR yang diterajui Pas, kerajaan persekutuan bimbang untuk menyalurkan bantuan kerana takut kerajaan PR yang mendapat nama. Kalau segala kemudahan kerajaan dibenarkan untuk membantu, apa faedah lagi yang boleh diraih oleh kerajaan BN. 

Dalam derita mangsa banjir, pihak yang menjual nama masih memikirkan apakah keuntungan politik yang dapat diperolehi. Mereka yang turun di saat akhir ini, memikirkan apakah lukisan nama yang boleh ditera di lanskap politik negeri Kedah.

No comments: