CARI BAHAN

Sunday, November 14, 2010

Kalau ada razeki

Gabra...begitulah yang kurasakan sewaktu aku menyeluk beg sandang kecil yang aku bawa untuk penerbangan balik kampung kali ini dan mendapati handphone X6ku tiada di dalamnya. Segera aku mengandaikan dan seterusnya meyakini bahawa ia terjatuh semasa aku sedang duduk dalam kapal terbang. Segera aku berpatah balik. Apa harus kubuat. Dalam kepalaku yang bingung, mahu balik ke kapal terbang dan mencarinya. Semasa berjalan menonong itu, mulutku tertanya polis bagaimana nak dapatkan barang tertinggal dalam kapal terbang. Polis itu syorkan aku ke kaunter lost and found. 

Di kauter itu aku melaporkan. Dua pekerja wanita dihantar. Aku tak berapa yakin handphoneku itu dapat ditemui. Tapi aku mengharap. Demikianlah, kalau ada razeki takkan ke mana. Tidak lama, mereka pulang dengan membawa handphoneku semula. Sungguh rasa bersyukur aku kepada Allah SWT. Kepada petugas kaunter lost and found itu, aku ucapkan terima kasih. Sebagai tanda penghargaan yang tak seberapa daripadaku, aku berikan RM15.00 untuk mereka minum. Mereka menolak tetapi aku bersugguh-sungguh melahirkan rasa syukurku.

Kalau ada razeki, barang hilang akan kebali.

No comments: