CARI BAHAN

Tuesday, November 02, 2010

Jalan panjang dan jalan pintas

Semalam, TG Hj. Hadi Awang menyampaikan ceramah di Pasti Umar Al-Khattab, Indah Jaya. Hujan yang lebat turun sebelumnya dan terus renyai-renyai menyebabkan kehadiran banyak daripada guru-guru dan petugas PAS bagi PRK  Batu Sapi .

TG Haji Hadi Awang menyampaikan ceramah berkisar mengenai perjuangan Rasulullah SAW untuk menubuhkan sebuah negara Islam. Beliau  membawakan kisah sirah di mana pada satu musim haji, baginda telah cuba mendapatkan nusrah daripada Bani Amir dan Bani Syaiban untuk mendokong pembentukan negara Islam. Namun, kedua-dua bani tersebut berdolak dalik dan menyatakan perlbagai alasan. Apabila dibentangkan kepada Aus dan Khazraj, mereka dengan senang hati menerima tawaran Rasulullah SAW. Lalu berlakulah Bai'ah Aqabah yang terkenal.

Penerangan TG Haji Hadi Awang yang menfokuskan kepada kefahaman sirah Rasulullah SAW itu itukmembentuk fikrah politik Islam adalah satu tarbiah pemikiran yang amat penting. Tarbiah pemikiran amat penting untuk menstabilkan minda di saat-saat genting. Ramai pendokong perjuangan PAS yang kecundang kerana longlainya tarbiah pemikiran. Ada yang goyah hanya dengan sedikit ujian, lalu lari meninggalkan perjuangan.

Kata Hj. Hamzah Abdullah, masyarakat Sabah tidak mengerti bahasa kiasan. Apa yang mereka tahu ialah bahasa terus terang. Mereka tidak faham kalau tidak dinyatakan dengan kata-kata jelas "tolak UMNO". 

Menurut hematku, cara TG Haji Hadi Awang itu walaupun panjang dan berliku untuk sampaikan kepada kesimpulan "tolaklah UMNO", malah beliau tidak pula menyimpulkan begitu, cuma boleh difahami begitu, caranya itu lebih selamat dan menancap. Ini kerana, manusia yang hendak menolak UMNO perlu didasari dengan ilmu. Jika dasarnya semangat, ia akan ada masa pasang surutnya.

Memberitahu orang-orang kampung agar menolak UMNO pun belum tentu akan membuatkan mereka menurut kata-kata kita. Mengungkapkan kata-kata "tolak UMNO' memang mudah, namun untuk membuatkan orang melakukannya, tidak semudah itu. Jalannya panjang dan berliku. Itulah jalan yang telah ditelusuri oleh para ulama amilin sepanjang zaman.

Kita lihat, ulama hebat dalam PAS, apabila mereka berceramah, mereka tidak penuhkan isi ceramah mereka dengan menceritakan kebejatan UMNO-BN. Mereka memulakan ceramah mereka dengan teladan sirah yang bertujuan mendidik pemikiran kita agar benar-benar masak dan memahami perjuangan.

Antara jalan panjang dengan jalan pintas, pilihlah jalan panjang. Allah pun ciptakan langit dan bumi dalam masa enam hari.

No comments: