CARI BAHAN

Tuesday, November 16, 2010

Perjalanan pulang yang berliku.

Perjalanan balik kampung kali ini tak sama seperti perjalanan-perjalanan sebelumnya. Semuanya berpunca daripada silap faham tentang masa penerbangan dari Kuala Lumpur ke Alor Setar. Sangkaku, penerbangannya ialah pada jam 9.25 pagi. Begitulah yang tertera pada skrin tv. Semalaman aku dan isteri tidak dapat lelapkan mata kerana anak tidak mahu tidur. Dia berlarian di sana sini hinggalah jam 4 pagi baru dia keletihan dan terlena sendiri. Selepas solat subuh, kami melihat tetapan masa itu. Aku tidak lihat salinan tiket yang aku beli. Sememangnya tiada salinan itu bersamaku. Aku tidak cetak. Aku hanya bergantung kepada maklumat yang akan aku dapat daripada lapangan terbang.

Ketika aku mahu check in pada jam 8.00 pagi di kaunter Air Asia, aku diberitahu bahawa penerbangankju telah berlepas. Aku kaget. Bagaimana boleh jadi begitu. Kata kerani kaunter, penerbangan ke Alor Setar ialah jam 7.30 pagi. Masya Allah. Aku kebingungan seketika.

Akhirnya aku buat keputusan untuk beli tiket lain untuk ke Bayan Lepas, Pulau Pinang. Kerugian berganda. Sudahlah setiap transaksi bagasi aku kena bayar untuk beg gara-gara tidak beli semasa pembelian tiket online. RM80 daripada Sandakan ke LCCT, Kuala Lumpur.
 
 
Dari Bayan Lepas, aku naik bas penang speed turun di Nibung. Dari Nibung naik pula bas ekspress yang singgah sebentar ke Butterwoth. Dari Butterworth naik bas konsortium ke Alor Setar. Di Alor Setar adikku menunggu dan aku pulang naik kerata.

No comments: