CARI BAHAN

Wednesday, November 10, 2010

Apa dah jadi??

Tak tahulah apa nak jadi dengan dunia politik di Malaysia ini. Semenjak dua menjak ini, ia sangat tidak menentu. Calang-calang ahli politik, boleh patah semangat. Tapi mereka yang telah terjun dalam dunia politik itu telah benar-benar teruji. Mereka mampu menghadapi mehnah dan tribulasi. Lebih-lebih lagi kalangan pimpinan atasan sesebuah parti.

Dalam kelompok parti pembangkang, atau Pakatan Rakyat, kegoncangan yang berlaku lebih hebat. Sekali fikir, kemelut dalam Pakatan Rakyat, khususnya PKR macam meragamnya gunung Merapi di Indonesia. Sekarang ini, gunung Merapi sedang mengeluarkan asap berdebu yang tebal. PKR lebih kurang macam itulah. Apakah gunung itu akan meletus atau tidak, kita akan saksikan dalam sedikit hari lagi.

Pening kepala melihat belitan politik yang menghantui PKR. Kasihan juga memikirkan nasib DS Anwar Ibrahim selaku ketua Umum PKR yang belum pun selesai dengan kes mahkamahnya, datang pula masalah dalam parti. Sayangnya, pemimpin hebat seperti Anwar Ibrahim itu dikelilingi oleh pelbagai jembalang politik. Jembalang politik ini, kekadang pandai berbahasa dengan bahasa yang muluk sehingga telinga yang mendengar pun boleh terpedaya.

Setelah adegen lompat parti berlaku dalam PKR, berlaku pula kekalahan dalam PRK di Batu Sapi. Kemudian, kritikan misteri DS Asri. Seterusnya perletakan jawatan oleh Datuk Zaid Ibrahim. Dengar khabarnya, Mustafa Kamil Ayub pula beri amaran agar proses pemilihan dalam PKR yang sedang berlangsung perlu dihentikan. Dalam tempoh 48 jam, jika tiada tindakan, dia akan mengambil tindakan lebih keras. Mungkin juga letak jawatan atau keluar parti.

Politik dah jadikan macam main aci. Dah jadi caca marba. Kepalaku sakit memikirkannya. Tidur lagi baik dan lupakan sahaja masalah itu!

No comments: