CARI BAHAN

Sunday, November 14, 2010

Denda RM80.00: Peraturan bagasi Air Asia

Sekali fikir geram juga aku. Ketika hendak check in di kaunter Air Asia airport Sandakan malam tadi, aku diberitahu bahawa beg bagasiku tidak didaftarkan secara online semasa pembelian tiket. Pekerja kaunter itu mengatakan aku dikehendaki membayar RM80.00. Ini kerana jumlah berat timbangan bagasiku ialah 25 kilogram. 15 Kilogram kalau dibayar secara online ialah RM20.00 Jika dibayar dikaunter, ia diganda menjadi RM40.00. Jumlah yang lebih daripada 15 kilogram dianggap 15 kilo berikutnya. Ia hedaklah dibayar RM40.00 di kaunter. Oleh itu, jumlah yang aku kena bayar ialah RM80.00.

 
Itu baru sampai di KL. Esok, bila penerbangan ke Alor Setar, jumlah yang sama juga akan dikenakan. Wah...peraturan ini aku tidak tahu sebelum ini. Air Asia membuat peraturan yang memerangkap. Apa boleh kita buat kalau sudah di kauter check in dan sudah tergesa-gesa mahu balik. Bayar sahajalah. Nampaknya, sebagai galang ganti tambang murahnya, Air Asia kopak wang penumpang melalui peraturan-peraturan baru yang pelik.

 
Apa caranya untuk menyelamatkan diri dari kena bayar RM80.00. Malam ini aku harus memikirkannya. Aku rasa aku akan kekluarkan barang daripada bagasiku sehingga tinggal lagi 15 kilo sahaja. Aku akan bawa 10 kil0 dalam beg bimbit. 5 kilo aku dan 5 kilo lagi isteriku.





No comments: