CARI BAHAN

Wednesday, December 15, 2010

Pandangan buat sang imam masjid

Seingatku, telah sepuluh tahun imam masjid kampungku menjawat jawatannya sebagai imam kariah. Semenjak dia memegang jawatan itu, kontroversi terus timbul berikutan ramai yang tidak menyetujuinya. Dia bukanlah pilihan majoriti anak kariah. Sejak itulah ramai anak kariah yang menjauhkan diri dari masjid. Anak kariah menjauhkan diri dari masjid telah pun lama terjadi. Tetapi, sebelumnya mereka hanya menjauhkan diri dari solat fardhu berjemaah di masjid. Kalau hari jumu'at, mereka datang beramai-ramai untuk solat jumuat di belakang imam. Bila imam sekarang dilantik oleh pihak Pejabat Agama, mereka meninggalkan solat Jumuat di belakangnya dan bercempera mencari masjid lain pada hari Jumuat.

Sesetengah yang lari dari masjid itu adalah beralasankan ideologi politik imam sekarang yang dianggap berfahaman kebangsaan panutan UMNO. Namun ada juga yang lari itu kerana masalah peribadi dengan imam dan ada pula cuma sekadar ikut-ikutan. 

Setelah sepuluh tahun berlalu, keadaan tidak juga berubah. Aku mengamati perkembangan ini dan berhasrat untuk menitipkan nasihat berikut kepada sang imam:-

a) Imam perlu bertindak neutral dalam masyarakat. Imam tidak harus menampakkan dirinya sebagai berpihak kepada mana-mana parti. Lebih-lebih lagi parti UMNO dalam sebuah masyarakat yang majoritinya PAS.  Imam perlu mengikis tanggapan masyarakat yang kini menganggapnya sebagai UMNO atau pro UMNO. Untuk itu, beberapa cara perlu dilakukan:-


i) Dia hendaklah rajin menghadiri program anjuran pihak PAS.

ii) Dia hendaklah menjemput individu-individu yang dilihat sebagai ahli PAS untuk memenuhi jadual khutbah pada hari jumuat. 

iii) Dia hendaklah mengelakkan diri daripada berasosiasi dengan kelompok UMNO sekurang-kurangnya buat sementara waktu.

b) Kebencian masyarakat kepada bilal adalah melebihi kebencian masyarakat kepadanya. Dia hendaklah berusaha menjauhkan dirinya daripada dilihat bersekutu dengan sang bilal. Bilal tersebut hendaklah dikurangkan peranannnya atau peranannya disamaratakan dengan AJK yang lain.

Sekian dulu cetusan saya setakat ini.

No comments: