CARI BAHAN

Monday, December 20, 2010

Jalan Raya Selatan Thailand

Apa nak dibanggakan dengan jalan raya yang dibina oleh kerajaan Malaysia untuk kemudahan rakyatnya. Lebih-lebih lagi kalau jalan raya itu adalah lebuh raya. Di sana-sini didirikan Tol untuk memeras poket rakyat. Semua kerajaan dalam dunia ini membangunkan infrastruktur untuk kemudahan rakyat. Kerajaan komunis sekalipun melaksanakan tanggungjawab itu.Malah, apa yang mereka buat untuk rakyat lebih baik daripada apa yang Malaysia buat untuk rakyatnya.

Apa nak bangga dengan jalan raya di Malaysia? Lopak di sana sini kerana jalan pencah. Bila dibaiki., ia hanya tampungan yang mencacatkan di sana sini. Entah mengapa kualiti jalan raya di Malaysia begitu rendah. Kalau jalan di kampung-kampung, sudahlah kecil, mudah pula rosak.

Selatan Thailand lagi baik. Jalannya lebar dan tidak ada lopak berlubang sebagaimana jalan raya di negaraku. Sedangkan, kita maklum semacam apa Selatan Thailand itu di mata kerajaan Siam. Kedudukan di mana bangsa Selatan Thailand itu di mata kerajaan Thailand. Namun, jalan rayanya ku cukup puji.

No comments: