CARI BAHAN

Sunday, December 12, 2010

Islam agama yang mudah

Islam agama mudah. Tetapi bukan bermaksud untuk dipermudah-mudahkan. Mereka yang menjalani kehidupan beragama dengan depayahan dan sukar, bukanlah menuruti agama Islam yang diturunkan kepada nabi Muhammad SAW. Terdapat banyak dalil ayat Quran maupun hadis yang menggambarkan kemudahan Islam. Ia menegaskan hakikat sebenar agama Islam yang pertengahan.

Seseorang itu hanya perlu mengucapkan kalimah shahadah untuk diperakui sebagai muslim. Tentang apa yang ada dalam hatinya tidak perlu diselongkari. Dalam sebuah hadis, nabi SAW menegaskan bahawa hanya dengan menyebutkan kalimah tauhid dan mengelakkan diri daripada syirik , seseorang itu akan memasuki syurga Allah SWT. Dalam persoalan ibadat, bukanlah ibadat ala rahib yang menjadi pilihan Islam. Islam menerima realiti kehidupan dunia yang menentut pelbagai keperluan.

Justeru, ambillah agama sebagaimana nabi ajar. Jangan memetik agama daripada mereka yang lain selain nabi SAW kerana ia mungkin akan membawa kepada menyukarkan agama atau mempermudah-mudahkannya!

No comments: