CARI BAHAN

Thursday, December 02, 2010

Melawat Zoo Taiping

Hari ini, aku bersama ibuku, isteriku, anakku Zamila Salsabila dan anak saudaraku Anis Syahira pergi melawat Zoo Taiping.  Kami bertolak jam 9.30 pagi dari kampung dan tiba menjelang jam  2.30 petang.Perjalanan agak lama kerana aku memilih untuk mengambil jalan biasa dan mengelakkan Lebuh Raya. Aku cuma naik lebuh raya di Tol Pendang dan turun di Sungai Petani. Dari Sungai Petani aku melalui jalan-jalan biasa sehingga ke Jawi. Aku masuk Tol Jawi dan akhirnya turun di susur keluar ke Taiping. Dengan dua kali naik jalan bertol itu aku membayar RM12.00.

Hujan turun renyai-renyai dan kekadang lebat apabila kami tiba di Taiping. Walaupun begitu, hajat kami untuk melawat Zoo tidak terhalang juga. Aku membeli tiket untuk keluargaku. Kadar tiket untuk masuk ke dalam Zoo adalah RM12 untuk orang dewasa, RM8 untuk kanak-kanak antara 3 tahun hingga 12 tahun dan RM10 untuk warga emas 55 tahun ke atas.

Memandang keadaan hujan, kami naik kenderaan yang disediakan. Sebahagian daripada haiwan hanya kami lihat dari atas kenderaan pengangkut pelancung itu. Hanya beberapa jenis binatang sahaja aku bawa  anakku melihat daripada dekat.
Setelah puas melihat haiwan dalam zoo, kami keluar dan bercadang untuk menginap di mana-mana hotel murah di Taiping. Walau bagaimanapun, aku berubah hati dan melencongkan haluanku untuk pulang melalui lebuh raya. Kami singgah di R&R Bukit Semanggol dan di sini aku mencatat perjalanan hari ini.

Untungnya adalah kerana PLUS membekalkan wireles di R&R ini. Ketika aku mencuba untuk buat sambungan, rupanya ia menuntut pasword. Aku mencuba sahaja pasword 1234567890. Ternyata itulah paswordnya. Apa lagi...aku pun access internet di sini.