CARI BAHAN

Tuesday, December 21, 2010

Apa nak bangga dengan pemerintahan Malaysia ini?

Aku rakyat Malaysia dan sayangkan negara tumpah darahku ini, Tapi, dalam beberapa hal aku rasa kesal dan malu dengan negaraku Malaysia. Semuanya gara-gara gaya pengurusan negara yang dikendalikan oleh kerajaan UMNO-BN yang korup dan memeras rakyat. 

Aku mahu sebutkan beberapa bukti hasil pemerhatianku semasa mengunjungi Selatan Thailand baru-baru ini.

1) Jalan raya di Malaysia tidak berkualiti dan sering rosak. Sudahlah begitu, sempit pula. Berbeza dengan jalan raya di Selatan Thailand, cantik dan lebar. Cukup selamat untuk memandu. Sebab itu, tak hairan kenapa orang yang mati kemalangan di Malaysia berada pada paras lebih tinggi berbanding negara Thailand.

2) Di Selatan Thailand aku tidak menemui apa yang dikatakan bayaran TOL. Jalan raya dilalui dengan percuma. Sudahlah jalannya cantik, kerajaan tak pungut bayaran untuk menggunakannya. Bayaran untuk insuran kereta aku bayar di sempadan sebanyak RM25.00. Dari bualanku dengan orang di sana, aku mendapat tahu bahawa untuk ke Bangkok dengan perjalanan naik kereta selama 16-18 jam, tidak ada satu pun sekatan TOL didirikan. Alangkah beruntungnya berjalan melancong di Thailand. Alangkah susahnya menggunakan jalanraya bdi Malaysia. Kerajaan kedekut dan haprak. Tak pandai cari duit cara lain. Lebih memalukan, sewaktu kita masuk ke Thailand, tak ada bayaran TOL dikenakan. Tapi, jika anda masuk ke Malaysia melaui Bukit Kayu Hitam, selepas diperiksa "border pass", anda dikenakan untuk bayar TOL. RM3.60 untuk kereta biasa. Untuk Lori dan bas pula ialah RM7.00.

3) Malaysia nak bangga apa dengan tahap internet di negera ini. Saya melanggan internet melalui Telekom Malaysia dengan pakej 1 mbps dan bayaran sebulan adalah RM110. Seorang pelanggan internet di Thailand memberitahuku bahawa kelajuan internetnya adalah 6 mbps dan bayarannya adalah RM60 sebulan. Rasa macam nak menyumpah syarikat pembekal internet di Malaysia ini!

4) Harga getah skrap di Malaysia kini adalah RM6.50. Namun di Thailand pula ialah RM7.00. Cuma, kerajaannya membuat potongan RM10.00 untuk setiap RM100.00. Tetapi, perbezaan harga itu membayangkan bahawa harga pasaran bukanlah dipatuhi sangat oleh pihak kerajaan kalau untuk rakyat. Tapi, kalau untuk penguasa, harga pasaran selalu didendangkan!

Kembara ke Selatan Thailand menyedarkan aku hakikat yang disembunyikan pihak pemerintah!

No comments: