CARI BAHAN

Tuesday, December 28, 2010

Mencari yang halal jangan sampai mengharamkan.

Mereka tidak makan ayam yang dibeli di pasar. Masa kenduri kendara di kampung, jika ada acara siang dan cuci ayam untuk masak buat orang ramai, mereka tidak mahu terlibat kerana menganggap menyentuh ayam tersebut najis. Mereka cuma makan ayam HPA. Demikianlah apa yang aku dengar daripada sumber-sumber yang sampai ke telingaku mengenai tindakan beberapa individu yang tinggal di kampunmg itu. Apa yang dilakukannya itu memang baik. Usaha membersihkan diri daripada yang haram atau syubhat memang digalakkan dalam agama.

Cuma, jangan sampai ke tahap meyusahkan diri. Sesungguhnya perkara yang halal itu lebih banyak daripada perkara yang haram. Apa yang haram itu adalah apa yang diharamkan Allah. Selain itu halal belaka.Jika mampu menjauhkan diri daripada memakan sebilangan makanan halal atas alasan ia dicurigai mengandungi komponen haram, maka silakanlah. Namun, realitinya ramai yang kecundang dalam menegakkan hal yang tersebut.

Ibuku mendengar satu ceramah daripada seorang jurujual. Kata jurujual tersebut serbuk kari Allagapas ada kulit biawak. Ada serbuk kari dimasukkan abu mayat. Jurujual tersebut menawarkan pilihan produknya sebagai serbuk kari yang bersih dan suci. Aku katakan menuduh tanpa bukti adalah satu jenayah yang lebih keji daripada usaha menawarkan produk muslim yang suci. Islam tidak mengajar kita mereka-reka cerita.

Aku terfikir, berapa banyaklah biawak yang perlu diburu untuk diambil kulitnya buat campuran dalam kari? Apakah ada kegiatan memburu biawak atau membelanya untuk tujuan dimasukkan dalam serbuk kari? Apakah orang India sudi memberi abu mayat keluarganya yang telah mati untuk dikilangkan dan dimasukkan ke dalam serbuk kari?

Aku tidak percaya selagi belum dibawa fakta yang punya autoriti. Kajian daripada pihak berkuasa, misalnya.

No comments: