CARI BAHAN

Friday, December 24, 2010

Mendapat A dalam peperiksaan mudah.

Keputusan peperiksaan PMR baru-baru ini memperlihatkan ramai murid yang mendapat 8A. Di Sekolah Menengah Datuk Syed Ahmad sahaja, 31 orang calonnya dikatakan berjaya meraih 8A termasuk yang mendapat 9A bagi aliran Agama. Ketika bersembang dengan ustaz Razali, penolong Kanan Sekolah Menengah Agama Al-Khairiah (sekolahku dahulu), seorang murid mendapat 8A. Kalau di zamanku dulu, masyhurlah kalau dapat keputusan begitu. Namaku pernah masuk surat khabar ketika mengambil peperiksaan SRP dan mendapat keputusan cemerlang 5A. Itu pada tahun 1991 ketika subjek SRP hanya 5 matapelajaran sahaja.

Apakah murid-murid hari ini lebih cerdik atau soalan peperiksaan kian mudah? Inilah persoalan yang timbul untuk direnung sejenak?

Kalau nak kata murid-murid lebih cerdik pun ada benar juga. Kalau dulu, di kampung-kampung, yang ambil peperiksaan rata-rata adalah anak petani, penoreh dan nelayan. Kini, ramai sudah kakitangan awam termasuk para guru yang pulang bermastautin di kampung. Anak-anak mereka yang banyak mempamerkan keputusan cemerlang dalam peperiksaan . Kemudahan pun banyak sekarang. Perpustakaan ada di mana-mana. Tidak cukup dengan perpustakaan di sekolah, ada pula perpustakaan awam di kampung-kampung. Internet pun mudah didapati untuk menjadi sumber pengetahuan. Tuisyen pula ada di mana-mana. Jauh beza dengan zamanku dulu.

Tapi kalau nak kata soalan makin mudah pun ada benar juga. Mula tahap kemampuan murid sudah meningkat, soalan yang dulunya susah, akan dilihat mudah. 

Walau bagaimanpun, tahniah kepada murid-murid yang berjaya mempamerkan kecemerlangan dalam peperiksaan PMR. Teruskan usaha untuk kecemerlangan dalam peperiksaan SPM. Yang lebih penting daripada semua peperiksaan itu, pastikan mendapat A dalam semua subjek akhirat.

No comments: