CARI BAHAN

Saturday, December 25, 2010

Majlis bubur Asyura

Kehadiranku ke majlis makan bubur Asyura di rumah Paklang Sor malam kemarin amat bermakna untuk sepanjang aku berada di kampung. Selepas menjamu selera dengan makan nasi yang disediakan dan kemudiannya disusuli dengan makan bubur Asyura, Paklang Sor meminta aku menyampaikan tazkirah. Aku bertanya apakah sudah menjadi budaya baru kenduri-kenduri di kampung Datuk akan diselitkan dengan tazkirah. Kata Paklang Sor . tidak. Cuma, dia mahu aku menyampaikan tazkirah.

Lalu aku pun menyampaikan tazkirah mengaitkan 10 Muharam dengan peristiwa-peristiwa penting dalam sejarah. Banyak juga ideaku apabila mengulas hal tersebut. Aku menyentuh juga soal cerita-cerita Israeliyyat dan aku menyifatkan perkaitan bubur Asyura dengan nabi Nuh A.S adalah sebuah cerita Israiliyyat. Sambil membawakan beberapa contoh cerita Israeliyyat, aku memperingatkan yang hadir agar berhati-hati ketika menerima cerita-cerita yang disampaikan.

No comments: