CARI BAHAN

Tuesday, December 28, 2010

Allah yang menggerakan hatinya...

Alhamdulillah, Allah selamatkan rumahku sepanjang tempoh cuti sekolah hujung tahun 2010. Apabila aku kembali semula ke Sandakan, tiada apa-apa yang kurang di rumah sewaku. Cuma pintu pagar rumahku, kelihatan penyelaknya tidak sebagaimana asal. Dengan kata lain, seseorang telah masuk ke dalam kawasan pagar rumahku. Aku mengandaikan kemungkinan besar adalah pemeriksa meter elektrik SESB.

Keselamatan harta benda yang kita tinggalkan adalah terletak di tangan Allah SWT. Jika kita merenung beberapa kejadian kecurian yang berlaku, kita akan benar-benar memahami betapa Allah SWT yang mengatur hati sang mencuri hingga dia punya kecenderungan mencuri sebuah rumah dan tidak pada rumah yang lain. Tentu sekali Allah memiliki hikmah tersendiri untuk membencanakan seseorang atau sesebuah rumah dengan kecurian.

Ingatlah, ketika anda keluar dari masjid sekalipun, anda mungkin akan mendapati kasut anda hilang. Anda mungkin tertanya-tanya, mengapa buat baik pun Allah tidak pelihara kasut anda. Yakinlah bahawa Allah maha bijaksana dan terimalah takdir itu dengan redha. 

Allahu akbar! alangkah lemahnya kita dan alangkah hebatnya Allah SWT...

No comments: