CARI BAHAN

Friday, December 31, 2010

Kuasa pengguna atau kuasa kerajaan?

Sekarang kerajaan sedang mengadakan kempen mengurangkan penggunaan beg plastik kerana beg plastik dikatakan bahan yang tidak mesra alam. Beg plastik merupakan bahan yang sukar dilupus. Jika ia ditanam dalam tanah, ia tidak mudah reput. Jika dibakar, mencemarkan alam dengan asapnya. Jika dibuang bersepah, tentu sekali mencacatkan pemandangan.  Sebab itu, banyak sudah pasaraya yang tidak menyediakan beg plastik jika kita membeli belah pada hari minggu.

Kerajaan menggalakkan pengguna supaya menggunakan kuasanya untuk tidak menggunakan beg plastik. Jika ke Pasaraya, bawalah beg sendiri untuk isi barang.

Rakyat diseru menggunakan kuasa pengguna untuk menolak sesetengah barang. Ketika kempen jangan beli barangan Amerika, rakyat yang disuruh menolak barangan Amerika. Kerajaan meminta rakyat yang beli rokok dan kerajaan belanjakan berjuta ringgit setahun untuk menyedarkan rakyat agar jangan membeli rokok. Kini, kerajaan berbelanja lagi untuk menyedarkan rakyat tentang pentingnya mengurangkan penggunaan plastik.

Gara-gara menyerahkan kepada kuasa pengguna...Persoalannya, di mana pulak kuasa kerajaan untuk memelihara rakyat?

Bukankah mudah kalau kerajaan menutup sahaja kilang beg plastik. Tutup juga kilang rokok, arak dan semua kilangan barangan terlarang. Rakyat, bila barangan itu sudah tiada di depan mata, tidaklah dia tercari-cari. Biarlah rakyat yang ketegar sangat hendakkan barang itu kebulur.

Mana lebih bagus digunakan? Kuasa pengguna atau kuasa kerajaan?

No comments: