CARI BAHAN

Thursday, December 09, 2010

Rumah Maulid Nabi

Seorang penceramah sempena sambutan Ma'al Hijrah baru-baru ini mengatakan dalam ceramahnya dengan nada kecewa atas kehilangan rumah maulid nabi di Makkah Al-Mukarramah. Menurutnya, tempat-tempat seperti itu perlu dikekalkan agar ummat dapat melihat kesan-kesan tinggalan sejarah dan memahami dengan lebih mudah perkembangan sejarah Rasulullah SAW. Tentunya, kekecewaan ini ditumpahkan ke arah menyalahkan kerajaan Arab Saudi yang dilebelkan sebagai Wahabi. Itu adalah satu daripada pelbagai kesalahan dan jenayah yang sering dikaitkan dengan Wahabi.

Aku berpendirian bahawa kewujudan rumah tempat nabi lahir ke dunia ini tidaklah mempunyai kepentingan besar sehingga ia perlu dipelihara dan dikekalkan. Malah, dalam satu sudut yang lain, kewujudannya akan mendedahkan kepada sikap bertabarruk yang menghantui ramai pengunjung ke tanah suci dewasa ini. Dengan lupusnya rumah maulid nabi itu, sikap tabarruk yang menyalahi syariat itu dapat dikekang.

Kita lihat pihak berkuasa Arab Saudi mengambil sikap tegas untuk mengekang ummat daripada terjerumus ke dalam perkara-perkara bid'ah dan khurafat yang berleluasa. Sungguhpun begitu, masih ada tindakan secara peribadi dan tersembunyi untuk meneruskan kebid'ahan dan kekhurafatan tersebut.

Maka, apalah maknanya rumah maulid nabi untuk agama sehingga kita perlu menangisi kehilangannya??

No comments: