CARI BAHAN

Wednesday, December 01, 2010

Beli tanah

Beberapa orang menyampaikan kepadaku tentang tanah yang mahu dijual oleh tuannya. Ada yang harganya mencecah RM300 ribu. Ada yang sekitar RM70 ribu. Aku mencari yang lebih murah. Kalau boleh, memadailah sekadar RM50 ribu ke bawah. Dulu, apabila orang menawarkan tanah untuk dijual kepadaku, aku menjadi pertanyaan mengenai grant sebagai soalan utama. Namun, akhir-akhir ini, aku lebih sukakan tanah yang tidak bergrant. Tanah tidak bergrant lebih mudah berbanding tanah yang ada grant kerana kebanyakan tanah yang ada grant, penamanya telah meninggal dunia dan bermasalah dari segi hak milik. Asalkan tanah itu aku kenali siapa tuannya dan tuan-tuan sekitarnya, apa salah jika tidak bergrant.


Dalam masa terdekat, aku akan membeli tanah. Semoga Allah mempermudahkan jalanku.

No comments: