CARI BAHAN

Monday, December 27, 2010

Apa Pas berikan kepada rakyat?

Perbincangan semalam di masjid Kampung Datuk hangat. Selepas solat Maghrib, aku duduk berbual dengan ahli jemaah masjid termasuk Affan, Mahkama, Jaafar dan En. Yaakob. Bermula dengan pandangan-pandangan mengenai hikmah di sebalik kenaikan harga getah yang melambung, apakah dia anugerah Allah kerana ketakwaan atau istidraj daripada Allah SWT. Kemudian, Sdr. Affan menimbulkan persoalan politik untuk direnungkan. Apakah yang telah dilakukan oleh kerajaan PAS Kedah setelah berjaya menawan negeri Kedah daripada UMNO. Sdr. Affan merugut kengenai kurangnya program memakmurkan masjid sekalipun negeri Kedah telah diperintah oleh PAS.

Apakah yang PAS telah ebrikan kepada rakyat? Itulah soalan provokasi yang Sdr Affan bentangkan. 

Aku memberi pandangan bahawa PAS memberikan ketelusan dan amanah kepada rakyat. Itulah yang paling utama. Namun, apa yang Sdr. Affan inginkan adalah pembangunan kerohannian yang membezakan pemerintahan PAS daripada UMNO. Abang iparnya, Sdr. Mahkama menekankan bahawa kerajaan PAS tidak berusaha menegakkan kalimah tauhid kerana menjaga hati rakan pakatan.

Aku berpandangan bahawa politik adalah siasah yang memerlukan kebijaksanaan dan tidak boleh ditadbir  dengan kegelojohan. Kataku, aku boleh bersabar dengan kelambatan program PAS dalam menancap Islam di bumi Kedah kerana PAS harus diberi peluang.

No comments: