CARI BAHAN

Thursday, December 23, 2010

Kerana mereka terlalu memerhatikan babi.

Kenapa banayak komponen babi diekstrak antara nya untuk tujuan perubatan? Berbanding haiwan lain, babi kelihatan binatang seribu guna. Dari dagingnya, tulangnya, lemaknya, hatta kulit dan bulunya dimanfaatkan. Mengapa tidak berlaku kepada binatang halal seperti lembu, unta dan sebagainya?

Aku tertarik dengan hipotesis seorang anak muda sewaktu aku berbual dalam satu kumpulan orang kampung dengannya di bawah pokok rambutan depan rumah Wa Chad, kampung Barokhas. Katanya, akibat daripada pengharaman Al-Quran terhadap babi, orang-orang kafir, khasnya dari negara Barat, membuat kajian terhadap babi. Tujuan mereka adalah untuk mencari dalil-dali balas bagi menafikan dakwaan Al-Quran. Kerana terlalu banyak mengkaji tentang babi, akhirnya mereka memaksimakan tumpuan terhadap babi hingga mereka boleh melahirkan faedah daripada babi.

Mereka tidak mengkaji dengan bersungguh-sungguh pada unta sebab itu unta kurang di manfaatkan selain tujuan-tujuan klasiknya. Orang Islam tidak punya minda seperti orang putih yang suka mengkaji. Orang putih mengkaji dengan tujuan jahat untuk menentang Al-Quran namun meeka menemui rahmat di sebalik kajian mereka. Mereka dapat membongkar banyak ilmu dari kajian dan renungan mereka.

No comments: